BLOGGER TEMPLATES AND Tagged Layouts »

ShoutMix chat widget

Friday, March 18, 2011

kenapa seseorg boleh terpesong akidah?






assalamualaikum. hari2 baca surat khabar mesti mcm2 hal yg berlaku kan. tidak kiralah kes kematian ke, sukan ke, politik ke, kena ragut ke, dsbgnya. tapi yg membuat aku tertarik utk menulis belog nie salah satunya ialah pasal ajaran sesat nie.


pelik aku baca dalam mana2 surat khabar mengenai orang2 yang boleh terikut atau yang terpengaruh dengan ajaran sesat. ajaran sesat nie memang kita dah dimaklumkan lagi telah berkembang dari dulu lagi kalau tak silaplah sejak dari zaman para Rasulullah lagi kalau tak silap akulah. maaf kalau tersalah, ye?.


kalau nak diikutkan zaman sekarang nie kita dapat merasai dunia yang penuh dengan pelbagai teknologi. kebanyakkan zaman sekarang juga kita boleh lihat ramai pelajar2 yang berjaya dalam pelajaran, dapat kerja pun yang bagus dan sesuai dengan kehendak kerjaya(walaupun sekarang ramai yang mengangur) tetapi aku berasa hairan dan pelik sekali mcm mana akan sentiasa ada yang mudah terpengaruh dengan amalan2 syirik, khurafat dsbgnya.


kalau zaman2 nenek, atok, dan moyang2 kita tu bolehlah kita faham keadaan zaman dulu2. sebab masatu alatan canggih pun tak ada, tidak ramai yg terpelajar, berfiikiran sempit dsbgnya. tapi tulah orang yang kita anggapnya sebagai org yg bijak, berwawasan, yang boleh mendorong kearah kebaikan dsbgnya menjadi sebaliknya. mcm yg kita selalu mendengar, melihat serta membaca berita di kaca televisyen, radio mahupun di internet, banyak kes2 ini yang selalu berlaku sebagai contoh seorg ustazah/ustaz yg terpengaruh, dsbgnya. maksud aku disinilah kebanyakkan drpd org2 yang bekerjaya. bknlah semua tetapi kebanyakkannya.


apakah puncannya? puncanya mungkin terlalu taa'sub dengan ada kuasa luar biasa seperti 'Superman', mungkin juga ingin hidup bersenang lenang atau apa2 jelah yg boleh dikaitkan dengan statement ajaran sesat nie. mesti kauorg kata, 'ala benda nie dah lam sangat berlaku'. ye! memang aku tahu dan sebab aku tahulah, aku nak cerita sebab benda2 yang sesetengah kauorg yang merasakan benda ini benda yang meremehkan, oh oh memang silap besarlah jawabnya.


macam ada satu cerita yang aku baca di keratan khabar beberapa minggu yang lalu, kumpulan ajran sesat nie semakin bergiat aktif pula dalam laman sosial yg paling popular, meletup smapai guna nuklear iaitu Facebook. semua yang ada fb, mesti tahukan yg fb ada group atau 'like' yang boleh kita ikut serta dalam kumpulan yg membuat kita tertarik. kalau tidak silap akulah yg aku baca haritu mengenai boleh menunaikan haji melalui fb je. WAKLU!!!


tolonglah weh, benci betullah aku nak baca pasal ajaran sesat sebab aku geram sgt2 KENAPA KENAPA & KENAPA masih boleh mempercayai atau terjebak dengan kumpulan2 LAHANAT nie?!!! masalahnya pula yang terjebak nie pula ramai golongan2 muda pula tu. beristghifar jelah aku bila baca. tapi kadang2 tu memang tergelak kaw2 punya sebab ada yang boleh ikut.


peliklah kan? ok ok aku tahu aku pun bukanlah org yg warak bagai dan aku tetap manusia biasa yg sentiasa membuat kebaikan dan kesalahan cumanya kenapa ada yang masih mempercayainya juga. mungkin pada dasarnya mereka ingin menjadi org yg warak tetapi tersilap pilih kumpulan yg mereka sertai, agaknyalah kot. tapi kalau dah tersedar tu, cepat2lah berundur dan kembali kepada Allah S.W.T.


lepastu ada lagi satu nie pasal ajaran sesat juga, nama org tu Tok Belagak berumur lingkungan 50-an. kehebatannya yg konon2 hebat sgt tu ialah dapat berubat org iaitu dgn membaca yassin secara berundur kebelakang. agaknya kalau ada longkang besar sebesarnya best juga tu tgk org tua yg namanya Tok Belagak jatuh tergolek mampos dalam longkang kan kan kan.


selain dari itu, tok bodoh nie juga dapat meramal siapa2 yg dapat memasuki syurga dan memasuki neraka. boleh juga membawa roh kembali menunaikan di makkah untuk menghapuskan dosa2 terdahulu. HAHAHAHAH lawak gilalah 'power' dia. kalau kauorg perasanlah kebanyakkan yang jadi ketua dajjal nie, pemikiran tak ubah seperti kanak2 atau lebih teruk pemikirannya drpd kanak2. mcm ayah pin tu, ish menyampah gilalah dgn org tu tu. sekolah setakat darjah 2 boleh jadi 'Tuhan' sekelian alam? astaghfirullahalazim.


makin cacat dah pemikiran manusia nie. hahhahaha, serius memang cacat kan kan kan. semua nie tanda2 kiamat juga dan aku berharap biar aku mati dalam keadaan org yg beriman sebelum aku lihat mata kepala aku sendiri melihat dunia nie hancur berkecai. wallahualam~


sama2lah kta berdoa agar semua umat2 Islam sentiasa selamat di dunia dan akhirat, dapat berada disisi Allah serta org2 yg beriman. statement aku nie bukanlah nak menunjuk2 tapi kita sebagai sedara sesama islam kenalah sentiasa saling memerlukan anatara satu sama lain untuk mengukuhkan lagi perpaduan Islam pada masa hadapan, insyallah~


mengenai kes gempa bumi pun, niat aku nie macam tak baik cuma niat aku satu jelah, ya Allah! tolonglah kau hapusakan umat2 yahudi lahat lenyap dimuka bumi walaupun aku tahu Allah tidak akan membuat sedemikian kerana Allah Maha Pengampun. Allah tetap akan memberi peluang kepada lahanat2 yg telah mengingkari perintahNya supaya bertaubat sebelum nyawa tidak akan dikembalikan lagi. ok cukuplah sampai setakat nie dapat berkongsi cerita dengan kauorg yang sudi lawat belog aku yang tak seberapa nie. terima kasih keran membaca.

0 Orang Kena Tampar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...